رسم دنیا

 

انس بن مالک که از اصحاب رسول الله (ص) است، گوید:

ادامه مطلب ...

پارساى بخیل

یحیى پسر زکریاى نبى (ع) ابلیس را دید، گفت: (( کیست که وى را دشمن‏تر دارى، و کیست که وى را دوست‏تر مى‏دارى؟ ادامه مطلب ...

- ایثار، دم مرگ

 

حذیفه عدوى از اصحاب رسول الله (ص) گوید که در جنگ تبوک، گروه بسیارى از مسلمانان شهید شدند . من آب برگرفتم و پسر عموى خویش را مى‏جستم . وى را در حالى یافتم که جز نفسى براى او باقى نمانده بود. گفتم: آب خواهى؟ گفت: خواهم . در همان حال یکى دیگر گفت: آه از تشنگى . پسرعمویم به او اشارت کرد؛ یعنى آب را نزد او ببر . آن جا بردم. هنوز آب را به لب‏هاى او نرسانده بودم که آهى دیگر شنیدم. صداى هشام بن عاص بود. او نیز در حال جان دادن بود . آب را به لب‏هاى هشام نزدیک کردم؛ همان دم مرد و از آب نتوانست که نوشد . بازگشتم تا آب را به دومى دهم . او را نیز مرده یافتم . به سوى پسرعمویم شتافتم؛ او نیز جان به حق تسلیم کرده بود . در حیرت شدم از این همه ایثار و کرامت که آنان را بود. - برگرفته از: غزالى، کیمیاى سعادت، ج 2، ص 175 .