(دستور خاتم انبیا (ص )بدخترش فاطمه زهرا (ع )قبل از خواب )


عن فاطمه الزهرا صلوات الله علیها قالت : دخل على رسول الله صلى الله علیه و آله و قد افترشت فراشى للنوم فقال یا فاطمه لا تنامى الا و قد عملت اربعته : ختمت القرآن و جعلت الانبیاء شفعائک و ارضیت المومنین عن نفسک و حجبت و اعتمرت : قال هذا و اخذ فى الصلاه فصبرت حتى اتم صلاته : قلت یا رسول الله امرت باربعته لا اقدر علیها فى هذا الحال فتبسم صلى الله علیه و قال اذا قراءت قل هو الله احد ثلاث مرات فکانک ختمت القرآن و اذا صلیت على و على الانبیاء قبلى کنا شفعانک یوم القیامته و اذا استغفرت للمومنین رضوا کلهم عنک و اذا قلت سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا لله اکبر فقد حججت و اعتمرت : از (خلاصه الاذکار):

این حدیث شریف نورانى تا از ملکه ملک و ملکوت حضرت فاطمه لاهوتى صفات نقل شده است که فرموده هنگامیکه بستر خوابم را گسترده بودم پدر بزرگوارم حضرت رسول الله صلى الله علیه و آله بر من وارد شده و سپس ‍ چنین به من دستور فرمود اى فاطمه دختر والا گهرم سر به بستر خواب مگذار مگر اینکه این چهار عمل را انجام بدهى نخست اینکه یکدوره قرآن ختم نمائى دوم اینکه انبیاء و پیغمبران را شفیع خود قرار بدهى سوم اسنکه اهل ایمان از خود راضى و خوشنود سازى چهارم اینکه یک حج و عمره انجام بدهى :
پدر بزرگوارم این اعمال چهارگانه را بمن دستور داد و امر فرمود و بنماز مشغول گردید من در حال فکر که چگونه برایم میسر است این فرمان پدرم را اجرا کنم با اینکه کار بسیار مشکلى است پس صبر و تامل نمودم تا پدر بزرگوارم نمازش را به اتمام رسانید آنگاه عرض کردم یا رسول الله شما چنین دستورى به من دادید که انجام آن در نظرم دشوار مى آید و من با این وقت کم قدرت و توان انجام این چهار عمل مورد دستور شما ندارم :
پس در این حال پدرم تبسم فرمد و خندید و آنگاه بمن چنین فرمود تو اگر سوره مبارکه (((قل هو الله احد))) را سه مرتبه قرآئت نمائى مثل این است که یک ختم قرآن انجام داده اى و اگر بر من و بر پیغمبران قبل از من صلوات بفرستى ما در روز قیامت کبرى همه شفعا تو هستیم و اگر براى اهل ایمان استغفار و طلب آمرزش از پروردگار بنمائى همه آنان از تو رضایتمند و خرسند خواهند شد و اگر این اذکار در ربار را بر زبان خود جارى سازى و بگوئى (سبحان الله و الحمدلله لا اله الا الله و اله اکبر مثل این است که عمل حج و عمره را انجام داده اى :
مولف گوید الحق چه دسترو نفیس و گرانبهائى حضرت ختمى مرتبت محمد مصطفى علیه آلاف التحیته والثناء بدختر گرامیش حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها عطا و مرحمت فرموده است : چهار عمل باین سهل و ایسانى اما اینقدر ثواب و پاداش بسیار در قبال این دستور منظور و به انجام دهنده آن عطا مى شود:
و این نیست مگر از جهت اهمیت محتواى این اعمال چهار گانه پس باید دانست و باید فهمید چرا قرائت سه مرتبه سوره توحید برابر یکدوره ختم قرآن است شبهه نیست که معرفته الله اعلى المعارف است و این سوره مبارکه محتوى عالیترین درس عرفان و معرفت در شناختن حق تعالى است چه شناسنامه کامل خدا است و این سوره مبارکه است که محتوى اعلى مرتبه توحید است و اختصاص دارد بدانشگاه عالى و نهایى خاتم انبیا و سرور اصفیاء حضرت محمد مصطفى علیه و آله افضل التحیته و الثناء: و مختص امت عالى رتبه آنحضرت است : هیچ یک از انبیا و رسل سالفه نتوانسته اند باین مرتبه عالیه از توحید دعوت نمایند بدو جهت یکى آنکه مرتبه آنان مقتضى این دعوت در افق اعلى نبوده است چه هر پیغمبرى را مقام و مرتبه و موقفى است که واقف در آن مقام و مرتبه مخصو(ص )به خود است بطورى که نمى تواند در مقام دعوت بخلق از موطن و موقف عرفان خاص خود تجاوز نماید و جهت آنکه اقوام و امم ایشان استعداد و قابلیت ادراک و فهم این مرتبه عالیه را در توحید نداشته اند
ولى مرتبه خاتمیت مقتضى ایت دعوت بوده چه حضرت ختمى مرتبت واجد این مرتبه است که مظهریت مقام احدیت و صمدیت را داراست و این مقام و مرتبه مختص آن حضرت است لذا دعوت بموقف و موطن عرفان خود نموده است و موید این نکته همانا کلام معجز نظام امام سجاد زین العابدین زینت الهیون است قال السجاد علیه السلام (ان الله قل هو الله عزوجل علم انه یکون فى آخر الزمان اقوام متعمقون فانزل الله قل هو الله احد و الایات من سوره الحدید الى قوله (و هو علیم بذات الصدور) فمن رام ورائ ذلک فقد هلک : اصول کافى : مفاد کلام امام سجاد علیه السلام این است که ذات خداى متعال در ازل مى دانست که در آخر الزمان اقوامى متعمق و متفکر که داراى فکر دقیق و عمیق در فهم معارف الهیه و حقایق ربانیه و آیات قرآنیه هستند بوجود مى آیند بدین جهت (قل هو الله احد) و آیات اول سوره حدید را نازل فرمود و هر کس غیر از این جوید هلاک است زیرا براى خداشناسى و توحید حقتعالى ملاک عرفان واقعى و میزان حقیقى محتواى سوره توحید و آیات مبارکات اول سوره حدید است پس ‍ باید بر آن تکیه کرد و از اقوال و افکارى که مخالف آن است و آدمى را بضلالت و هلاکت و صراط غیر مستقیم توحید سوق مى دهد پرهیز نمود زیرا وراء مسلک توحید نیست مگر کفر و شرکت و تعطیل و تشبیه و اباطیل و بس در اهمیت محتواى سوره توحید که حضرت باقر شکافنده علوم اولین و آخرین پنجمین نیر برج ولایت و امامت علیه السلام فرموده است (لو وجدت لعلمى الذى اتانى الله عزوجل حملته لنشرت التوحید و الاسلام و الایمان و الدین و الشرایع من الصمد): توحید صدوق :
یعنى اگر من بیابم از براى علمى که خداى عزوجل بمن عطا و افاضه فرموده حاملانى را که مى توان فهم آنرا داشته باشند هر آینه تمام حقایق توحید و اسلام و ایمان و دین و شرایع را از کلمه مبارکه (الصمد) نشر مى دهم از کلام معجز نظام امام باقر علم النبین چنین مستفاد مى گردد که مخزن تمام حقایق الهیه مقام صمدى الوهى است :
(
لمولفه )

گفت با قرآن امام پنجمین

 

آن شکافنده علوم اولین و آخرین

 

گربیابم حاملى اندر جهان

 

بهر حمل علم خویش اینک در زمان

 

مى دهم نشر علوم اولین و آخرین

 

از صمد جمله شرایع علم دین

 

داد مفتاحى بدستم زین کلید

 

شرح آن در آتیه دارم امید

 

گر مرا توفیق باشد از خدا

 

شامل حالم شود لطف خدا

 

شئون الصمد من تا ابد

 

گر بگویم از صمد گیرم مدد

 

لطف آن یار صمد یار من است

 

ذکر آن فرد صمد کار من است

ما را محور تفسیر سوره مبارکه توحید رساله ایست بنام (توحید ربانى ) که ضمن اشراق چهلم آن به برخى از معانى و شئون صمدیت اشاره اجمالى نموده ائیم و بحمدالله بخش اول این کتاب به چاپ رسیده است و امید است بخشهاى دیگر آن در آتیه نزدیکى بطبع برسد و در دسترس ‍ علاقه مندان و عشق حقایق قرآن و معارف ربانیه قرار گیرد انشاء الله :
و نیز فرستادن صلوات قبل از خواب که مورد دستور پیغمبر اکرم بدخترش ‍ مى باشد حائز اهمیت بسیار و فضیلت بى شمار و فوائدى است که از جمله آن فوائد موضوع شفاعت در قیامت است و حضرت ختمى مرتبت فقط متذکر همین قسمت گردیده اند وگرنه مطابق مستفاد از اخبار صادره از مقام عصمت
صلوات بر محمد و آل محمد معادل با تسبیح و تحمید و تهلیل و تکبیر است
صلوات بر محمد و آل محمد موجب استجابت دعا مى باشد
صلوات بر محمد و آل محمد موجب حصول رضاى حقتعالى است
صلوات بر محمد و آل محمد موجب آمرزش گناهان است
صلوات بر محمد و آل محمد موجب محو گناهان است
صلوات بر محمد و آل محمد موجب راحتى جان کندن است
صلوات بر محمد و آل محمد موجب ایمنى از عذاب دنیوى است
صلوات بر محمد و آل محمد موجب ایمنى از عذاب اخروى است
صلوات بر محمد و آل محمد موجب ثقل میزان یوم القیامه است
صلوات بر محمد و آل محمد موجب نورانیت صراط آخرت است
صلوات بر محمد و آل محمد موجب نجات از دورخ و عذاب آن است
صلوات بر محمد و آل محمد موجب دخول در دارالسلام و جنت است صلوات بر محمد و آل محمد موجب ایمنى از هول قیامت است
صلوات بر محمد و آل محمد موجب محشوریت با محمد و آل محمد است
صلوات بر محمد و آل محمد موجب وجوب شفاعت است
آنچه اشاره شد نمونه ائیست ماءخوذ از اخبار (تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ): ما را رساله ائیست تحت عنوان (صلوات ربانى )
از نظر قرآن و برهان و عرفان اکه بحمدالله بچاب رسیده است این رساله مختصره سر وجوب صلوات با ده وجه استدلالى و اینکه ثمره صلوات هم عائد امت و هم عائد حضرت ختمى مرتبت مى شود با تحقیق برهانى گردیده و اینکه صلوات فرستادن با صوت جلى دستور خود رسول الله است و ما آنرا صلوات عرضى نام گذارده ائیم لقوله (ص ) (ارفعوا اصواتکم بالصلوه على فانها مذهب النفاق ): اصول کافى :

نام احمد کیمیاى جان بود

 

جان احمد ما را جان بود

 

نام او آرد شما را اتفاق

 

مى برد از جانتان زنگ نفاق

 

نام احمد صیقل هر دل بود

 

زینت هر بزم و هر محفل بود

 

(ارفعوا اصواتکم ) با این درود

 

عرضى آوا خوشتر آمد این سرود

 

جان (ربانى ) ثناگو تا ابد

 

بر محمد مظهر ذات صمد

و با استغفار براى اهل ایمان رضایت و خوشنودى آنان حاصل و با ذکر تسبیح و تحمید و تهلیل و تکبیر و گفتن سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر بثواب عمل یک حج و عمره نائل مى گردد.
از خداوند متعال توفیق انجام این اعمال چهارگانه مورد دستور حضرت خاتم محمد مصطفى صلى الله علیه و آله را بدخترش حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را قبل از خواب براى خود و قاطبه اهل ایمان و معرفت مسئلت دارم :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد